Doorgaan naar inhoud

Rekenproblemen en dyscalculie

De auteurs van dit handboek hebben hun sporen op het gebied van (ernstige) rekenproblemen ruimschoots verdiend, zowel in de theorievorming en het wetenschappelijk onderzoek als in de ontwikkeling van praktijkgerichte procedures. In deze publicatie bundelen zij hun expertise, aansluitend bij actuele ontwikkelingen in het rekenwiskundeonderwijs.

Rekenproblemen en dyscalculie is voor ons taalgebied het enige handboek dat een overzicht geeft van de belangrijkste achtergronden van een verantwoorde onderkenning en aanpak van (ernstige) problemen in rekenen/wiskunde. De auteurs bespreken de verschillende leer- en onderwijstheorieën en beschrijven de inhoud van het rekenwiskundeonderwijs tot en met de start van het voortgezet onderwijs. Ze gaan in op de problemen die zich daarin kunnen voordoen, gekoppeld aan recente uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek. In de laatste twee hoofdstukken komen de diagnostiek (inclusief de achtergronden en opzet van de dyscalculieverklaring) en de behandeling van rekenproblemen en dyscalculie uitgebreid aan bod.

Door de thematische opzet en het gebruik van 'boxen' met meer uitgewerkte achtergronden is het boek bij uitstek geschikt voor verschillende doelgroepen: niet alleen voor (opleidingen van) leerkrachten en remedial teachers, maar ook voor orthopedagogen en psychologen die te maken hebben met rekenproblemen en dyscalculie.